Monday, July 18, 2011

Laksa Johor..emm boleh lahhhh....

Salam ceria uolss..


Perut tengah berdangdut..sabor jer lah nak tunggu lunch time, then boleh pulak tetiba nak update entry pasal makanan nih..emmm..

Korang yang bukan orang2 Johor pernah tak makan laksa Johor?? Aku pun bukan orang Johor tapi selera aku pelik sikit..suka try masakan yang bukan kebiasaanya aku makan..Jadi hari minggu lepas..dengan semangat dan keazaman yang membara..maka gigih lah aku mengugel resipi laksa Johor kat internet..then terhasillah laksa Johor yang tak berapa Johor kaedahnyerr..emm sebab ianya dimasak kat Pahang lah kann...Rasanya aku tak pasti 100% sama dengan rasa laksa Johor yang original..yang pasti..ianya boleh ditelan oleh sang bedal~ aku lerr tuh..kira oklerrr...


My version of laksa Johor..ready to be serve and eat..by me lorrr...

Laksa sememangnya  telah menjadi salah satu hidangan atau masakan kegemaran aku tak kiralah time raya, jamuan atau bila2 masa pun..Laksa ada banyak jenis kan..ada laksa Penang, laksa lemak, laksa nyonya dan pada aku Laksa Johor ni ada keunikannya yang tersendiri dari segi rupa, rasa dan cara nak makan..

Laksa Johor tak menggunakan mi laksa sebaliknya digantikan dengan mi speghetti..kuah dia pulak..adalah campuran dari pelbagai ikan seperti ikan parang, mackerel atau sardine dan tak lupa juga isi udang..nak lagi unik..serbuk kari dan kerisik digunakan untuk menambah rasa dan kepekatan kuah..
Laksa kalau tak makan dengan ulam macam tak sah jer kan..jadi untuk ulam2 laksa Johor sama seperti laksa2 yang lain..ada timun, taugeh, asam limau..etc..tapi nak tambah kaww, letak pulak sesuku sudu sambal belacan..pehhh harus ting tong lepas tu uollss..

Sama seperti laksa Pahang..laksa johor dimakan dengan barehand cam makan nasik lah kan..no spoon, no fork yerr..nak lagi nikmat katanya..mula2 aku try rasa cam susah jerr..tapi bila dah ok rasa tak puas pulak makan pakai sudu garfu bagai...

Dari segi rasa, bagi aku laksa jenis kuah asam cam laksa penang is still number 1..bukan nak kata laksa Johor tak sedap..cuma ia agak muak dan masih baru lagi untuk selera aku..tapi tak rugi aku mencubnya uolls..kira berbaloilah effort aku ke atas experimen aku yang pertama ni..

Manalah tau ada kerajinan boleh aku tukar menu hari raya nanti..asyik2 laksa Penang orang dah biasa sangat..sekali sekala..kita tukar selera pulak..ehehe.





3 comments:

  1. Sebutan mulut : Sedapnya, terliur...

    Dlm ati : BILA KAH DAPAT RASA EK?
    Ko mmg Shaz, air liur akk da sampai ke dada ni hah!

    *muah muah*

    ReplyDelete
  2. gitew penanganyerrr..baru tunjuk2 gambar kan..kot yer pun bawak2 lap dulu air liur tu..

    tp apa kak zah?

    ReplyDelete