Monday, June 6, 2011

Bila tiba cuti sekolah...

Sekarang ni tengah musim cuti sekolah..dan biasanya kalau time budak2 sekolah cuti ni rumah aku jadi meriah ler  sikit dari kebiasaanya..manakan tak..time macam ni lah anak2 buah aku berkumpul kat rumah..anak2 buah aku kebanyakanya kecik2 lagi..ada yang masih tak reti bahasa lagi..


Time macam ni  jugaklah aku selalunya jadi pening dengan gelagat anak2 buah aku yang tak makan saman...Bukan taktau pakcik dorang ni garang dan selalu marah2 tapi kids are always be kids..makin ditegah makin dibuatnya..Mana yang dah besar sikit,dah reti bahasa tuh taulah pakcik dia tak suka itu,ini, begitu dan begini..tapi yang still under age 5 years old tuh...sekali jer kena marah,kena tibai pastu diorang buat balik...
paling tension bila time aku nak lepak2 tengok tv..dan2 lah dorang buat aksi smackdown kat depan2 tv tuh..takpun kacau aku duk layan cter korea..time2 tuh jugak merengek2 mintak tukar siaran kartun..kalau tak dilayan mula buat muka merajuk then taknak cakap dengan aku selaku pakcik dorang ni...heee bila teringat balik,buat aku tersenyum..dengan telatah budak2 ni..

Tapi apa yang aku duk perati..budak2 sekarang ni dah tak adventures..sehari suntuk duk main kat dalam rumah takpun laman rumah..tak macam aku kecik2 dulu..time cuti ni lah peluangnya aku nak merayau2 keliling kampung, mandi sungai..dan main sepuas2nya...Cuma apa yang aku jeles kalau cuti mak bapak dorang ader jer plan nak bawak anak2 jalan gi makan angin,Zoo, picnic lah bagai..tapi time aku dulu..siyes, mak bapak aku tak pernah pun bawak aku gi jalan2 macam tu..

Apa yang pasti bila start sekolah balik..rumah aku akan kembali sunyi dari suara budak2 teriak..menjerit..dan masa tulah aku jadi rindukan suasana yang selalu buat aku tampal koyok kat dahi tu..Walaupun aku selalu jerit2, marah2 kat anak2 buah aku tapi hakikatnya aku still sayang cuma mungkin ekspresi aku berbeza dari orang lain..Ada masa aku still bawak dorang jalan2..beli jajan2, bergurau senda dan laya kartun dengan dorang... tapi budak2 ada dunia mereka yang tersendiri..satu dunia bebas yang kita orang2 dewasa rindukan...


3 comments:

  1. Ye lar, dak2 skang ni xmelasak & 'main tanah' cam kite dedolu kan?

    Coti2 dowang dok melepak lam umah je tapi kdg2 pening gak pala kite ble dgr dowang jerit2 & bising2 tatkala kite ngah nak relax...tp ble dowang da start lek skolah cam sunyi lak...

    ReplyDelete
  2. aku suka time cuti sekolah.. jalan tak jem pagi2.. hahaha

    ReplyDelete
  3. kan..sunyi jer bila dorang takder nanti..tp mujur dekat jer gombak dengan bentong...

    ReplyDelete