Friday, March 4, 2011

Aku masa kecik-kecik dulu....

 
Membesar sebagai kanak2 pada zaman lewat tahun 80'an dan awal 90'an..aku rasa taklah seberuntung mana jika nak dibandingkan dengan budak2 era milenium nih..Lebih2 lagi jika membesar sebagai budak kampung yang pada aku serba kekurangan.Masa tu mana ada kemudahan macam sekarang..Jangan kata handphone, telefon pun takder..apatah lagi internet, Astro, vcd/dvd player..PS2 ke PS3..kalau rumah dia ada video game atau brickgame  pun dah kira gempak sangat time tu...dan seingat aku lewat 80'an jugalah kampung aku dapat elektrik 24 jam..kalau tak sebelum tuh siang2 memang takder karen.

 

Aku seperti kebanyakan budak2 yang lain, tak pernah lari dari bersikap nakal dan degil..walaupun aku tahu aku agak different dengan budak2 yang lain tapi itu tak jadi penghalang untuk aku menikmati zaman budak2 dengan riang dan gembira.


Sejak kecik aku memang tak pandai bersukan, paling tidak pun time sukan sekolah dulu aku cuma masuk acara lumba larik jer..~itupun kena paksa.Kalau budak2 lain sibuk main bola ke,badminton..apantah lagi..aku ~dengan geng2 yang sekepala, sibuk meredah ladang kelapa sawit, merayau dalam kebun getah orang, mandi sungai, main paya...tangkap ikan laga..masa tu mana fikir nak kena baham dengan rimau sesat ke, kena telan dengan ular sawa..tenggelam dalam sungai atau kena culik~lalu dibawa lari ke thailand dan dipotong tangan dan kaki~aishhh..Alhamdulillah aku masih ada sampai ke hari nih..Sebab tu lah sampai ke besar jiwa aku lebih kepada adventure berbanding sporty...Exited sangat kalau ada orang ajak join jungle trekking ke, camping..seronok!!!

aku beruntung sebab jabatan aku selalu buat jeungle treking untuk team building dan staff developement..kalau tempat kerja dulu2..tak merasa.

Seiring dengan peredaran masa, aku mula berubah sejak usia awal remaja~time ni dah mula feeling2 teruna sunti..dah kurang bergaul dengan kawan2 sepermainan..masa tuh dunia aku cuma sekolah dan rumah..balik sekolah..memerap jer..nak kata study pandai2 tak jugak  :P

Sesekali teringat, rasanya jauh betul beza senario zaman aku budak2 dulu dengan zaman sekarang ni..Suasana dah tak semeriah dulu dengan suara riuh rendah budak2 main baling selipar, sorok2, pondok2..macam2 lagilah.

main sorok2 dengan main pondok2 antara permainan yang aku suka masa kecik2 dulu..

 Bila tengok anak2 buah aku sendiri..masing2 suka ngadap depan tv sepanjang masa..maklumlah sekarang dah ada astro ceria, cartoon network,disney chanel bagai..tak macam dulu..tv1.tv2 dan tv3 jahhh...tu semua buat budak2 malas nak main kat luar..rasa cam jijik sangat nak jejak tanah...


Dengan adanya indoorgame yang macam2 sekarang ni..aku rasa buat budak2 zaman sekarang lupa terus permainan dulu..ada lagi ke budak2 sekarang main guli, main layang2, apatah lagi yang tradisonal2 tuh..???

Walaupun masa terus berlalu meninggalkan barang yang lepas..tapi kenagan yang terpahat sukar dicari ganti..mungkin apa yang aku alami tak pernah dialami oleh korang2 sumer masa kecik2 dulu..dan kita punya sejarah childhood yang cukup manis untuk dikenang sampai bila...:)



6 comments:

  1. suka tau kartun tu...verry the muskul2...haha

    ReplyDelete
  2. a'aa kan,,,, budak2 skrg nie... even kat kampung pun dh ada cyber cafe...(bayangkan!!!!)... last time mase aku kat kampung sbelah ayah... aku tgok padang bola diorn dah tumbuh lalang... xde lagi budak2 main bola waktu petang... semua skrg kat CC... mmg jauh beza sgt jika nk dibandingkan zaman aku kecik2 dulu... klu dulu balik kampung... mak ooiii... mandi sungai, redah kebun, main layang2, mancing, main bola, gasing, guli, lastik burung...(ini wajib)... skrg dh xde,... anak2 buah aku 24 jam ASTRO CERIA jer.... TOMTOM BAK JER.... borink siot.... budak2 permpuan skrg xde lagi main batu seremban, jongkang jongket, tali getah, pondok2... hmmm dunia dh berubah beb...

    ReplyDelete
  3. Sekurang2nya kita pernah lalui semua tu...:)

    ReplyDelete
  4. dunia berputar,
    tamadun manusia semakin maju..

    thunder
    thunder
    thundercattttttttttttttttttttttt!

    ReplyDelete
  5. hahahhahah..mmg berbeda zaman knk2 now ngan zaman knk3x kita......hukhukhuk...rindu nak main baling selipar....rindu nak main pondok3x...rindu nak tangkap ikan berudu dlm longkang....hahhaha....lagi 1, rindu nak tgk citer gaban n suria baja hitam...hahhahaha

    ReplyDelete