Tuesday, May 31, 2011

Diet cara mudah, murah dan sihat....

Tak semua orang mampu nak bersenam kat gym berbayar, makan pil kurus atau nyahdetox bagai..dan tak ramai jugak yang rajin nak amalkan rejim senaman hari2..jadi untuk golongan2 yang aku sebutkan tu..aku ada beberapa tip diet yang murah, mudah dan sihat lagi menyihatkan untuk uolls amalkan..

1. Jangan sesekali uolls tinggalkan breakfast sebab tenaga kita sehari2 adalah berpunca dari breakfast yang kita ambil..dan amalan ni dapat membantu meningkatkan kadar metabolisme dan pembakaran kalori dalam badan.


2.Makan makanan bercili dan halia sebab kedua2 bahan ni dapat meningkatkan suhu badan dan merangsang pembakaran lemak.


3.Minum sekurang2nya 8 gelas air masak sejuk untuk kesan pembakaran 200 kalori bersamaan kita berlari sejauh 4.8km.

4.Makan malam kalau boleh sebelum pukul 8.00 mlm sebab waktu malam kita tak perlukan jumlah tenaga yang banyak..tapi jangan skip makan malam terus untuk seimbangkan kadar gula dalam darah.

5. Akhir sekali jangan amalkan makan berulamkan air..~ minum semasa makan sebab tak elok untuk pencernaan dan boleh buat perut uolls jadi vooncit..gitew~.


Senang kan...bila kita dengar orang cakap diet..terus kita imagine bahawa diet itu adalah proses tahan nafsu lapar untuk dapatkan tubuh badan ideal tapi maksud diet yang sebenarnya ialah amalan pemakanan kita sehari2...

~SELAMAT MENCUBA~


3 comments:

  1. Good info,

    Tapi dulu akk lak terblk sket cara diet...

    Akk skip bekpes, just amek fruits jer & coffee...[masa ni body process pecah lemak smlmnya]...

    Pastu amek lunch & early dinner
    Malam stop makan b4 8pm sbb pastu body kite da tak process pembakaran lemak2 sampai next morning...

    Alhamdulillah akk kurus gak masa tu
    Skang ni da naik balik sbb da malas nak diet cam dulu, huhu.....*muah*

    ReplyDelete
  2. syabas akak...sy tak makan banyak manapun tp badan cepat naik..baka sihat lah katakan

    ReplyDelete
  3. saya g gym berbayar (fitness first)..and tiap2 ari wat exercise bakar lemak smpai 1000kcal sehari..nk turunkan 1kg bkn mudah..kena bakar atleast 7000kcal kalori..

    bayangkn dik nun betapa pedihnye otot nk bakar 1000kcal tue..

    kalo bab mkn, pagi sy mkn tosai..tgari ikut mood nk mkn ape..belasah je..petang n mlm mmg x mkn byk mnum air je..tp kena ingt jgk..mlm x blh mnum air dgn byk takut nanti air yg kite mnum tue terkumpul bwh otot dn lemak kite..udoh jadi gemuk air pulak..perut pown voomcett bak kata cik blogger..

    so sy syorkan kak gayah dn dik2 nun wat la senaman jgk..atleast kemas2 umah smpai bpeluh pown ok jgk sbb kalo diet je x bkesan jgk..percayalah~~~(lagu Dato' Ct)

    ReplyDelete